Utkom 2009

Vid den aktningsvärda åldern av 107 år dör Faster och de närmast sörjande samlas i en lätt förfallen sommarstuga i södra Sverige. Under några heta sommarveckor stiger oförrätter och minnen upp till ytan och allting ställs på sin spets. Från en gammal hammock i sprucken vinyl sker fördelningen av Fasters saker, från minsta lilla virkade karottunderlägg till hennes fina guldring och en kartong med jultomtar. Försmådda, förbisedda och lättretliga slickar man sina oläkta sår. Men långsamt växer något annat fram. En känsla av samhörighet och tillhörighet. Kanske är en försoning och en familjegemenskap ändå möjlig…

Släktfeber är tyvärr slutsåld både i inbundet och som pocket, men finns att köpa begagnad på bokborsen.se

Några recensioner

”Sara Paborn skriver med lätt hand och med humorn stillsamt bubblande strax under ytan. Här finns ett driv i berättandet, en fint utvecklad känsla för pregnanta formuleringar och ett gott öra för dialog. Samt en uppsättning romangestalter som man mer än gärna umgås ett par timmar med, från den knaperstekta, platinablonda mostern till den lite bortkomna poesiskrivande pojkvännen – hur missunnsamma, gnälliga, självupptagna eller fjantiga de än är. Jag har helt enkelt trevligt i deras sällskap. Så trevligt att jag rentav börjar hoppas på en fortsättning.”

Läs hela recensionen på Svenska Dagbladet

”Man sträcker på sig i stolen. Det här är en ny röst. Drastisk, skruvad men samtidigt saklig och sorgsen. Det händer inte mycket på ytan och ändå förändras människorna gradvis i små förflyttningar. Överhuvudtaget är Paborns saklighet befriande.

Skildringen av den bananberoende pappan och ockupationstältande mostern är det roligaste jag läst på länge. //Sara Paborn erbjuder riktigt bra läsning i en spännande debut som ger mersmak.”

Läs hela recensionen på Södermanlands Nyheter

Det går att känna en hoppfull, stark och positiv våg i Släktfeber. Vid sidan av familjefejden, handlar boken också om självförvekligande. Berättarjaget bär på en oförlöst dröm om att bli författare. Mötet med de sina, hur påfrestande de än kan vara, gör henne klokare och hjälper henne till insikt:
“Man kan inte lämna sina drömmar ensamma för länge. De måste vaktas och skötas om, annars kör livet över dem med sin oförfärade framfart”

Läs hela recensionen på UNT

”Läs Paborn för hennes absurda humor och underbara dialog. Läs henne också för det sinnliga språket, fyllt av smarta och drastiska formuleringar.”

Läs hela recensionen på Norrköpings Tidningar

start_left

Utkom 2014

Följ med på ett pärlband av rimmade förhoppningar, längtan, vardag och rågade mått.

Recension

”Att det är något udda med Sara Paborns debut som poet – det märker man redan i första dikten. Rim? I en nyutkommen diktsamling 2014!

Man får lära sig ett sätt att finnas

Det vi aldrig nånsin förstod av varann

Är det som är värt att minnas

Men det mest ovanliga med ”Vilken tur att vi träffades innan vi dog” (Orosdi-Back) är kanske inte att några dikter obekymrat rimmar, utan att det är poesi som vill vara så tillgänglig och användbar som möjligt. Ett slags brukspoesi som nyenkelt, Nils Ferlin-klingande och livsklokt berättar om en kärleksrelation på väg mot upplösning, om hemmakvällar, förlorade drömmar och längtan efter att börja om på nytt.”

Läs hela recensionen på Helsingborgs Dagblad

Köp Vilken tur att vi träffades innan vi dog här:

Adlibris

Bokus

Utkom 2017

Irene Hussvig är bibliotekarie och sedan trettionio år gift med kabeldragaren Horst. Hon har alltmer tröttnat på hans uppblåshet och ständiga spydigheter om hennes intresse för litteratur och trädgårdsskötsel.

Så av en händelse hittar hon en bortglömd kista med blytyngder i källaren och plötsligt står allting klart: hon ska en gång för alla göra sig av med sin man.

Med stor entusiasm och uppfinningsrikedom påbörjar Irene sin resa från tyst mus till amatörkemist med dödlig kunskap om gifter.

Blybröllop är en komedi med mörka undertoner och en sanslös skildring av ett äktenskap i upplösning. Med bitande humor skildrar den en mogen kvinnas minst sagt överraskande väg till frihet.

Några recensioner

”Sara Paborn skriver med oavbrutet gott humör. Som i sina föregående romaner har hon en förledande lättsam ton. På ytan skriver hon en nöjsam grotesk där vi vaggas in i en icke så from förhoppning om att Irene ska lyckas genomföra sin plan.

//Men det vore orättvist och alltför enkelt att fastna i en sådan läsning. Under den motståndsfria diktionen öppnas andra skikt. Där kontroll och någon form av lycka när planen sätts i verket är de intryck som skapas av det utsagda, är desperationen den känsla som formas i det outsagda i Sara Paborns text.”

”Men det är något med Sara Paborn, något annat. Hon inte bara kan berätta en historia – det kan många – utan hon flätar den mellan inre och yttre skeenden, mellan ungdomens förhoppningar och den annalkande ålderdomens bitterhet, på ett sätt som bygger berättelsen men aldrig linjärt. Dessutom befinner sig hennes humor, en inte oansenlig beståndsdel, på en mer lågmäld, sofistikerad nivå, känns aldrig sökt. Hennes blick för detaljer eller vardagshandlingar i vilka hela livet, och döden bor, är små under av minimalism.”

Läs hela recensionen på Dagens Nyheter

”Blybröllop är förvisso en underhållningsroman, om man med en sådan menar att den är lättillgänglig, ofta rolig och lämnar stort utrymme för identifikation. Men den är också mörk, intelligent med ett tyngre existentiellt tema i botten.”

Läs hela recensionen på Expressen

”Blybröllop är Sara Paborns fjärde roman. Och den är väldigt, väldigt rolig. Egentligen är det ju makabert att sitta och småmysa och skratta högt medan man läser om någon som försöker förgifta sin man. Men Sara Paborn har ett sätt att övertyga läsaren om att allt som sker är fullt rimligt.//
 Samtidigt planterar hon tankar hos läsaren som är av en allvarligare sort: hur mycket får man förvänta sig av sitt eget liv?
//En bonus är att Irene arbetar på bibliotek och där ger Sara Paborn henne en av de mest slagfärdiga repliker jag läst på länge.”

Ystads Allehanda

Köp Blybröllop här:

Adlibris

Bokus

tuppen

Utkom 2011

På en vindpinad ö i Östersjön har friden fått ett abrupt slut. Hit har nämligen en världsberömd naturfotograf flyttat i sällskap med sitt husdjur, en mexikansk stridstupp. Nu plågar den omgivningen med sitt envetna galande i de bryska vindarna. Något måste göras för att återställa lugnet utan att förstöra grannsämjan. Tuppen måste dö, men hur? Under ytan slår vågorna in över denna berättelse med längtan, frihetstörst, kärlek, åtrå och behovet av att både vilja vara ifred från världen och höra till den. I Tuppen och havet återser vi fadern från Släktfeber som nu flytt världen för att söka ensligheten och lugnet, samt dottern och hennes poet till pojkvän. Romanen är dock fristående.

Köp Tuppen och Havet här:
bokus.com
adlibris.com

…eller ännu hellre på en bokhandel. De har det inte så lätt just nu och behöver allt stöd de kan få.

Några recensioner

”Jag undrar när jag senast läste en så mångskiftande och finstämd skildring av en far? Romanen bär på en stillsam lyskraft, där det lilla livet vänds mot de stora frågorna och för osökt tankarna till författare som Inger Alfvén och Per Gunnar Evander. Den undviker genom de övertygande psykologiska personteckningarna att hamna i feelgood-träsket. Med de två romanerna ”Släktfeber” och ”Tuppen och havet” visar Sara Paborn övertygande – och det är inget man som kritiker kan säga särskilt ofta – att det finns goda förutsättningar för att det framöver ska växa fram ett betydande författarskap.”

”Mellan fadern och dottern utspelar sig ett drama som i Paborns händer bitvis är ett mästerstycke i såväl språkligt som psykologiskt finlir.// Sara Paborns andra roman är intelligent undergångsprosa om en far-dotter-relation i svaj. Och om konsten att döda en tupp.”

”Sara Paborn förfogar över klarsyn, ömhet och humor. Drastiskt hamrar hon in sina färgstarka formuleringar utan att någonsin hemfalla åt det kåserande. Den friskhet och ordglädje som hennes språk utstrålar är halva hemligheten med att hon förför läsaren. I romanen Tuppen och havet visar hon åter sin originalitet och sitt djup, det som hon dokumenterat redan i debutboken Släktfeber (2009).”

Läs hela recensionen på Nya Wärmlands Tidning

”…förnöjs av det viga språket, av projektet att fånga en mink för att döda en tupp, av kärleksdramat när bokens jag sviker sin poetpojkvän till förmån för en mer jordad och kroppslig fyrvaktare – och jag skulle vilja mer än förnöjas. Det skulle vara möjligt. Paborn har potential till mer än framkallande av småleenden och gapskratt.”

Läs hela recensionen på Sydsvenskan

Se klipp om Tuppen och havet från SVT

enellerannan

Utkom 2015

En het sommardag 1987, glider en midnattsblå Jaguar in på tomten där Frida, 17 år ligger och solar. Det är hennes geniförklarade storasyster Marissa som återvänt efter många år utomlands. Med sig har hon en italiensk pojkvän, en sköldpadda målad med nagellack och en svart madonna från ett dödsbo. Med ett akut pengaproblem som svepskäl, ger de sig i väg på en resa genom Europa för att leta efter Marissas gamla teckningslärare. Han har övergått till konstvetenskapen och vet kanske mer om madonnan? Men resan blir också en utflykt till det förflutna och den gemensamma uppväxten. För är det verkligen den madonnan de vill veta mer om eller är det varandra?

En eller annan väg är en äventyrlig road-trip om systerskap och kreativitet. Mellan den utlevande konstnärssjälen Marissa som slutat måla och lillasystern Frida som är rädd för att bli vuxen, utspelar sig ett drama som handlar om att leta efter något man kanske redan har inom sig. Och våga möta det.

Några recensioner:

”Styrkan i En eller annan väg är den inre resan hos systrarna och i beskrivningen av hur maktrelationen mellan dem sakta förskjuts ju längre bort från hemmet de kommer. För lillasyster Frida blir också resan vägen till självständighet. Både mot vuxenlivet, men också mot att kunna frigöra sig från systerns skugga och bli en egen person. Jag skulle vilja sätta En eller annan väg i händerna på små och stora tonåringar, på små och stora vuxna, ja i händerna på alla som tycker att de fastnat i en roll i familjen. ”

Läs hela recensionen på Borås Tidningar

”Sara Paborn har visat det i tidigare romaner, och hon gör det också här, att hon är i besittning av naturlig humor. Hon lider alltså inte av ambitionen att skriva humoristiskt, sådana ambitioner blir oftast påfrestande. Humorn finns där redan som en ledande och självklar komponent i hennes språk och fantasi. Det är mycket sympatiskt, och gör också att En eller annan väg håller ihop som helhet. Visserligen balanserar hon hela tiden på gränsen till det alltför lättviktiga och flyhänta, men Sara Paborn hamnar alltid på rätt sida gränsen. Det är i förmågan att fånga tillvarons essens i dess mer dråpliga detaljer, som kvaliteten i Sara Paborns berättande ligger.”

Aftonbladet

”När Sara Paborn debuterade med romanen Släktfeber blev kritikerna förbryllade. Hennes språk, en galghumoristisk prosa med mörka stråk, förvirrade. De känsligt återgivna berättelserna om skavande familjeband likaså. Vad var detta? Feelgood eller existentiellt familjedrama? Och där, vid korsvägen mellan två diametralt olika genrer, står hon kvar tre romaner senare. Lika skarpsynt, lika halsbrytande rolig, lika oförutsägbar, men framförallt lika bra.”

Läs hela recensionen på Vi Läser

”I balansen mellan det dråpliga och det varsamt visualiserande visar Sara Paborn en stramt formell behärskning samtidigt som berättelsen utvecklar sin egen logik. I den brytningen ger hon ett inkännande porträtt av en ung flicka som vågar följa sin egen ingivelse.”

Köp En eller annan väg här:
bokus.com
adlibris.com